Drugs-Forum  
Home Wiki Studies Forum Groups Blog Video Images News
Go Back   Drugs Forum > NEDERLANDS / DUTCH > Forums over drugs > GHB
Mark Forums Read
Register Tags

Notices

GHB Over GHB gebruik

Thread Tools
Old 16-03-2005, 17:59
Alfa Alfa is offline
Productive insomniac
Administrator

99 y/o Male from Netherlands
Blog Entries: 5
Alfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond repute
Points: 83,170, Level: 41 Points: 83,170, Level: 41 Points: 83,170, Level: 41
Activity: 48.5% Activity: 48.5% Activity: 48.5%
Partydrug GHB vooral gestopt in zoete drankje

Partydrug vooral gestopt in zoete drankjes

De ware toedracht van het incident waarbij een meisje in Doornenburg ongewild drugs toegediend kreeg, is onduidelijk. Om welk middel zou het kunnen gaan en wat doet het?

Als er een drug in een drankje gestopt wordt, om welk middel gaat het dan?

Er zijn verschillende middelen, maar de bekendste is GHB, Gamma-Hydroxy-Butyraat. Cijfers over hoe vaak de stof op een dergelijke manier wordt toegediend, zijn er niet. Jongeren krijgen er zo nu en dan onvrijwillig mee te maken. De smaak ervan is zout, maar in zoete mixdrankjes proef je daar niet of nauwelijks iets van.

Wat is GHB eigenlijk?

De stof werd vroeger gebruikt als narcosemiddel bij operaties of als middel tegen slapeloosheid, maar wordt vanwege bijwerkingen niet meer gebruikt. In het partycircuit echter wel.

Hoe kun je eraan komen?

GHB wordt illegaal geproduceerd. Productie, bezit en handel zijn verboden. Op verkoop staan zware straffen. Het zit vaak in kleine flesjes en is te krijgen via internet. Ooit was het een 'legale' chemische drug, maar sinds 1996 mag het spul niet meer in smartshops verkocht worden.

Hoe kan het lichaam op GHB reageren?

Dat verschilt van persoon tot persoon en ligt ook aan de toegediende dosis. Positief is dat je er vrolijk en ontspannen van kunt worden. Maar misselijkheid, hoofdpijn of geheugenverlies zijn de negatieve aspecten.

Ernstige ademhalingsstoornissen of een onbedwingbare slaap zijn andere gevolgen van GHB.

Hoe kun je voorkomen dat er iets in je drankje wordt gestopt?

Laat je drankje nooit onbeheerd staan. Neem alleen flesjes aan die het barpersoneel opent waar je bij bent. Drink niet verder als het drankje vreemd smaakt. Er zijn testmiddelen in de handel waarmee je GHB en andere stoffen simpel in je drankjes kunt herkennen.

Gegevens zijn onder meer afkomstig van de politie en de Jellinekinstelling voor verslavingszorg.
Old 10-01-2006, 01:59
robertone robertone is offline
Account Awaiting Email Confirmation.

Male
robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.
Points: 1,216, Level: 5 Points: 1,216, Level: 5 Points: 1,216, Level: 5
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
Volgens Swim, die daar ervaring mee heeft, smaakt GHB in verse jus d'orange van geen kant. De beste manier van in nemen is een lepel poedervormige GHB achter in de keel en dan met een slok jus d'orange gelijk doorspoelen, geeft de kortst durende zoute smaak -- zegt Swim.

Swim kan zich dan ook niet voorstellen dat GHB een echte rapedrug zou zijn. Volgens Swim moet je al behoorlijk van de kaart zijn om het smaakverschil niet op te merken. Daar in tegen komt als rapedrug Rohypnol meer in aanmerking. Is ook veel makkelijker en onopvallender toe te dienen. Vooral als de dader toegang heeft tot zuivere flunitrazepam.

Paranoid als Swim is, is Swim er van overtuigd dat de -- op enkele incidenten die het gevolg van de persberichten zijn na -- GHB rapedrug stories pure propoganda van justitie is om deze in een slecht daglicht te stellen.

Zeker is dat degeen die in 1999 in Amsterdam toeristen beroofte door in een bar iets in hun drank te doen, Rohypnol gebruikte. Zijn methode was om Rohypnol in hun drank te doen nadat hij met hun in gesprek was gekomen en hun dan naar het hotel te begelijden als ze zich moe en slaperig voelden. Zodoende was hij ook in staat hun kamers te doorzoeken en alles van waarde mee te nemen.

Last edited by robertone; 10-01-2006 at 02:57.
Old 10-01-2006, 02:16
Alfa Alfa is offline
Productive insomniac
Administrator

99 y/o Male from Netherlands
Blog Entries: 5
Alfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond reputeAlfa is a true resource and beyond repute
Points: 83,170, Level: 41 Points: 83,170, Level: 41 Points: 83,170, Level: 41
Activity: 48.5% Activity: 48.5% Activity: 48.5%
Je moet inderdaad wel goed van het padje zijn om GHB niet te proeven. En als je zover heen bent door alcohol, dan is het ook gelijk goed raak. Het is ook erg makkelijk om te zeggen dat iemand iets door je drankje heen heeft gegooid. Ik zeg niet dat het niet gebeurd. Maar wat zeg je tegens moeders als ze hoort dat je met de ambulance bent afgevoerd doordat je teveel GHB op had?
Old 10-01-2006, 03:07
mrPartypictures mrPartypictures is offline

Male from Netherlands
mrPartypictures is a decent psychonaut.
Points: 314, Level: 2 Points: 314, Level: 2 Points: 314, Level: 2
Ik heb zelf het vermoeden dat de meesten die afgevoerd worden door een GHB overdosis het niet durfen toe te geven dat het hun eigen fout is geweest....

De makkelijkste smoes is dan natuurlijk dat "iemand iets in het drankje had gedaan", en natuurlijk duikt de media daar meteen bovenop om het weer op de voorpagina te gooien.... met als gevolg dat er weer een prachtig product uiteindelijk verboden word
Old 10-01-2006, 04:23

Male
robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.robertone probably knows what they are talking about.
En kleine troost, het is op lijst II geplaatst, althans GBA en zijn zouten (GHB). Dus geen voorbereidingshandelingen in de zin van Artikel 10a Opiumwet.

Overigens is er wel een leuke voetnoot bij het verbod op 4-hydroxyboterzuur (GBA). GBL wordt in een aantal batterij soorten gebruikt als zuurstabilisator. De stabilisatiewerking berust op de wisselwerking van de vorming van GBA uit GBL en terug. Swim vraagt zich dus af hoeveel verboden batterijen er in Nederland aanwezig zijn.
Old 11-01-2006, 23:01
oscar19681 oscar19681 is offline
Silver Member

33 y/o Male
oscar19681 is an unknown quantity at this point
Points: 148, Level: 1 Points: 148, Level: 1 Points: 148, Level: 1
Ik ben het volledig eens met de statement dat als mensen , Vooral minderjarigen in het ziekenhuis terecht komen het erg makkelijk is om te zeggen . Iemand heeft iets in me drankje gedaan ! Ouders zullen de zogenaamde dader vervloeken en je niet vervolgen voor het feit dat ze experiementeren met en middel als ghb omdat ze denken dat het door iemands anders is gedaan . Er zullen ongetwijfeld echt wel een paar incidenten zijn geweest waar dit wel het geval was . Maar ik weiger te geloven op zo,n grote schaal als de media ons wil doen geloven.
Old 05-03-2006, 19:17
ikke123 ikke123 is offline

29 y/o Male
ikke123 should urgently read the rules & received reputation comments.
Points: 33, Level: 1 Points: 33, Level: 1 Points: 33, Level: 1
als je in een fristie een halve flugel doet proef je helemaal niets
Old 28-06-2006, 16:01
Psych0nautPlatinum member Psych0naut is offline
Platinum Member

Male from Netherlands
Psych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline Medline
Points: 2,986, Level: 8 Points: 2,986, Level: 8 Points: 2,986, Level: 8
SWIM moet ook eerlijk zeggen dat hij in zijn zoektocht naar de perfecte drank om de vieze smaak van GHB te verbergen hij weleens zulke zoete drankjes had dat hij ook nuchter niks merkte van de GHB.
In een groot glas cola is het ook niet altijd te merken, en dan hoeft SWIM niet eens veel alcohol op te hebben.
Overigens, SWIM neemt nooit meer dan 2-3 biertjes met GHB, ALS hij er zoiezo bij drinkt, GHB + alcohol = rg gevaarlijk
Old 30-08-2006, 18:05
Free Spirit Free Spirit is offline

Male
Free Spirit is on the way upFree Spirit is on the way upFree Spirit is on the way upFree Spirit is on the way up
Points: 418, Level: 3 Points: 418, Level: 3 Points: 418, Level: 3
Blijft het feit dat de media altijd gek op sensatie zijn, en ze de boel meestal flink hypen als er ergens een incidentje is. En dan moet je je inderdaad afvragen of er berhaupt enige waarheid in schuilt. Je zal de kids de kost moeten geven die toch aan de alcohol gaan terwijl ze wat gebruikt hebben, of die domweg te gulzig zijn geweest. Als het dan mis gaat is het verleidelijk om het slachtoffer te spelen tegenover ouders en politie dan toe te geven dat je zelf 'een beetje dom' bent geweest.

Helaas spelen politici maar al te graag in op dit soort media hypes. Het is voor hen te makkelijk scoren met een donderpreek en weer de volgende restrictieve maatregel. Zo is er al heel wat goeds onnodig verboden door toedoen van de sensatiezieke media en ambitieuze politici... Doodzonde, 't wordt er zo niet leuker op, en ook niet veiliger!

Opmerkelijk genoeg kwam ik onlangs nog een risicoalanyse tegen van IGZ (uit '99) over GHB, waarin de risico's niet hoog werden geschat (m.u.v. overdosering) en een verbod niet wenselijk werd geacht! PDF file Dat zegt toch eigenlijk al genoeg?!

Zouden ze het ooit nog leren?

Post Quality Evaluations:
Eindelijk een newbie die de regels snapt en goede post maakt!
Old 31-08-2006, 20:05
FrankenChrist Iridium member FrankenChrist is offline
Iridium Member

Male from Belgium
FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.
Points: 1,182, Level: 5 Points: 1,182, Level: 5 Points: 1,182, Level: 5
Activity: 0.1% Activity: 0.1% Activity: 0.1%
In Engeland is er veel meer voorlichting over drugs die ongezien in drankjes gedaan worden. Op flyers die ik gezien heb stond er dat n op de acht slachtoffers jongens zijn.

Een vriendin van me daar is eens onwel geworden nadat ze met een vreemde praatte. Ze wist niets meer. Gelukkig was er een vriendin bij haar. ( = gouden regel)

Er werden geen sporen gevonden van drugs. Ze had wel al iets gedronken en ze is redelijk mager. Het is nog altijd niet zeker wat er echt gebeurd is. Ze kan ook gewoon flauwgevallen zijn.
Old 01-09-2006, 04:26
Free Spirit Free Spirit is offline

Male
Free Spirit is on the way upFree Spirit is on the way upFree Spirit is on the way upFree Spirit is on the way up
Points: 418, Level: 3 Points: 418, Level: 3 Points: 418, Level: 3
SWIM heeft ook wel eens wat in een drankje gekieperd gekregen, en da's echt al jren geleden. Wat het precies was is nooit duidelijk geworden maar het was iig beslist gn G. 'T kwam pas naar voren halverwege de rit naar huis, dus het moet een trage opname hebben, minstens 45-60 min. Het effect was bepaald niet prettig, misselijkmakend, tripperig en het was erg moeilijk om te concentreren. Het is geen overdrijving om te zeggen dat je er doodziek van wordt.

Wie en waarom is nooit opgehelderd, maar het was reden genoeg om ng alerter te zijn op wat er met een drankje gebeurt. Als regel moet je eigenlijk je drankje nooit neerzetten, tenzij het vlak voor je op de bar staat. En dan moet je nog opletten.

Er zullen altijd creeps zijn die geen enkel respect voor een ander hebben of idioten die zich een 'geintje' beloofd hebben en iets bij een ander in het glas gooien. Van mij mogen ze dat soort frustraten net zolang opsluiten tot ze hun lesje geleerd hebben.

Maar dit feit op zich heeft helemaal niks met G te maken.... Van as in je bier word je bijvoorbeeld ook al ziek, en zo is er nog wel e.e.a. te bedenken. En wat date-rape betreft, daar wordt naar verluidt vaker Rohypnol voor misbruikt dan G.

Het is dus gewoon een flut-excuus wat aangegrepen is om G te verbieden. Zeker in het licht van bovenvermeld rapport van de overheid.

En neem nou de VS, waar je wl wapens mag hebben (waarmee je mensen dood kunt schieten) maar men hysterisch wordt van een lichaamseigen stofje waar je in theorie een ander zou kunnen bedwelmen... Hoeveel burgerslachtoffers zouden er in de VS jaarlijks door wapengeweld vallen en hoeveel (echte) slachtoffers van 'date-rape' zouden er zijn...? Ik ken de exacte cijfers niet, maar ik weet wel zeker dat het niet in verhouding staat.

Oh, en moeten we het nog over tabak hebben? Wl van die idiote waarschuwingsplakkaten overal op plakken en rokers het leven zuur maken met torenhoge accijns en een verbod te roken in openbare ruimten, maar gn algeheel verbod uitvaardigen! Als iets z gevaarlijk is dat het zelfs dodelijk is zou je toch zeggen dat het direct verboden moet worden! Ik durf te wedden dat er oneindig veel meer mensen sterven aan kanker dan aan het gebruik van recreatieve drugs tezamen. Maar ja, een verbod op tabak is slecht voor de economie, en het ze zouden uiteraard die riante inkomsten aan accijns mislopen. Daarom worden recreatieve drugs te vuur en te zwaard bestereden en wordt de - veel schadelijkere - tabak alleen maar halfslactig 'ontmoedigd'... (Hetzelfde geldt overigens voor alcohol, waarvan het gebruik ook om de zoveel tijd weer eens wordt 'ontmoedigd)'.

Niet dat ik een voorstander zou zijn van een verbod op tabak en alcohol, ik geloof heilig in zelfbeschiking. Maar ik bedoel maar, hoe hypocriet kun je zijn als overheid?
Old 01-09-2006, 22:41
FrankenChrist Iridium member FrankenChrist is offline
Iridium Member

Male from Belgium
FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.FrankenChrist really adds to the discussion.
Points: 1,182, Level: 5 Points: 1,182, Level: 5 Points: 1,182, Level: 5
Activity: 0.1% Activity: 0.1% Activity: 0.1%
Er valt me nog iets te binnen.
Een klasgenoot van me heeft ook eens iets in zijn drank gekregen. (Dat is zeker want hij kent de dader, die het ook al bij anderen geprobeerd had.) Zijn vader vond hem in slaap in de garage en was kwaad omdat hij dacht dat ie gedronken had. Zelf wist hij nergens meer van. Wat als dat spul had beginnen werken toen hij nog aan het rijden was :/

Wel frustrerend dat er tegen deze verachtelijke praktijk weinig kan gedaan worden.
Old 02-09-2006, 10:57
Ruud Gold member Ruud is offline
Gold Member

31 y/o Male from Netherlands
Ruud probably knows what they are talking about.Ruud probably knows what they are talking about.Ruud probably knows what they are talking about.Ruud probably knows what they are talking about.
Points: 751, Level: 4 Points: 751, Level: 4 Points: 751, Level: 4
Jammer dat er zulke smerige praktijken nog steeds voorkomen. Dat drugs een slechte naam heeft was al langer bekend, met name ghb. Van mij mogen ze deze mensen zeer lang opsluiten en poging tot doodslag ten laste gelegd worden, want dat is het! Net wat FrankenCrist zegt; als hij nu out was gegaan onder het (auto)rijden?

Natuurlijk zijn er ook mensen die zichzelf niet kunnen beheersen, out gaan, en vervolgens een verhaal ophangen dat 'iemand iets in z'n drinken gegooid heeft'. Ik denk dat meer dan de helft van de 'iets in m'n drinken' verhalen hier op gebasseerd is.
Old 05-03-2007, 15:00
Esjj Esjj is offline

Female
Esjj is an unknown quantity at this point
Points: 7, Level: 1 Points: 7, Level: 1 Points: 7, Level: 1
Re: Partydrug GHB vooral gestopt in zoete drankje

Hier komt ff een "iets in me drinken verhaal"
Maar mijne is echt serieus..
Een vriendin van mij was helemaal van de kaart.. Ze weet niks meer van het uitgaan enzo.. Ze is 2 uur zoek geweest..

Ik vind best als je zelf drugs gebruikt. Maar gooi het dan niet in iemands drinken. Wat als ze op straat in was gestort en kwam auto aan. Ik ben blij dat ik haar gevonden heb en heb haar mee na huis genomen en in bed gelegt. Maar wat als ik er niet was? Ik weet nou nog steeds niet wat voor drugs ze heeft gehad.. maar als ik de klachten van GHB en LSD hoor lijkt dat er veel op. Ze neemt nooit drugs en drinkt bijna nooit alleen met oud en nieuw. En dan gebeurd dit. Ja sorry maar ik kan me er heel kwaad om maken..
Old 12-05-2007, 12:50
Kozzmik1 Kozzmik1 is offline

44 y/o Male
Kozzmik1 is learning how to become a psychonaut.
Points: 41, Level: 1 Points: 41, Level: 1 Points: 41, Level: 1

Quote:
Originally Posted by Esjj View Post
Hier komt ff een "iets in me drinken verhaal"
Maar mijne is echt serieus..
Een vriendin van mij was helemaal van de kaart.. Ze weet niks meer van het uitgaan enzo.. Ze is 2 uur zoek geweest..

Ik vind best als je zelf drugs gebruikt. Maar gooi het dan niet in iemands drinken. Wat als ze op straat in was gestort en kwam auto aan. Ik ben blij dat ik haar gevonden heb en heb haar mee na huis genomen en in bed gelegt. Maar wat als ik er niet was? Ik weet nou nog steeds niet wat voor drugs ze heeft gehad.. maar als ik de klachten van GHB en LSD hoor lijkt dat er veel op. Ze neemt nooit drugs en drinkt bijna nooit alleen met oud en nieuw. En dan gebeurd dit. Ja sorry maar ik kan me er heel kwaad om maken..
Tja, het is vooral van belang te weten hoe ze er aan toe was. Van de kaart zijn is een heel ruim begrip....
Old 12-05-2007, 12:51
Kozzmik1 Kozzmik1 is offline

44 y/o Male
Kozzmik1 is learning how to become a psychonaut.
Points: 41, Level: 1 Points: 41, Level: 1 Points: 41, Level: 1

Ohw, lekker handig van mezelf, iemand quoten die gebanned is.....

scuzi!!
Old 13-09-2007, 20:21
kekie kekie is offline
Silver Member

43 y/o Male
kekie is an unknown quantity at this point
Points: 24, Level: 1 Points: 24, Level: 1 Points: 24, Level: 1

Quote:
Originally Posted by Psych0naut View Post
SWIM moet ook eerlijk zeggen dat hij in zijn zoektocht naar de perfecte drank om de vieze smaak van GHB te verbergen
swims ervaring

cola blijf je het door heen proeven
sinas gaat al heel veel beter
tintelfruit (witte druif/citroen) zo goed als niet te proeven ook niet nuchter
Old 14-09-2007, 20:17
Psych0nautPlatinum member Psych0naut is offline
Platinum Member

Male from Netherlands
Psych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline MedlinePsych0naut must mainline Medline
Points: 2,986, Level: 8 Points: 2,986, Level: 8 Points: 2,986, Level: 8

Naar SWIMs mening zijn appelsap en ice tea erg goede dranken om de smaak te verhullen, en de beste blijft een groot glas sinasappelsap.
Old 15-09-2007, 10:29
Ruud Gold member Ruud is offline
Gold Member

31 y/o Male from Netherlands
Ruud probably knows what they are talking about.Ruud probably knows what they are talking about.Ruud probably knows what they are talking about.Ruud probably knows what they are talking about.
Points: 751, Level: 4 Points: 751, Level: 4 Points: 751, Level: 4

Quote:
Naar SWIMs mening zijn appelsap en ice tea erg goede dranken om de smaak te verhullen, en de beste blijft een groot glas sinasappelsap.
Volgens Swim werkt bitter het best. Bitter overheerst alle smaken(indien er een redelijke hoeveelheid genomen wordt.) inc. het zoute smaak van GHB.
Old 21-09-2007, 06:53

Male

Quote:
Swim vindt een lepel pure poeder naar binnen werken en dat weg te spoelen met een glas jus d'orange beter dan het te drinken vermengd met jus d'orange.

Share this on:

Tags
black out, drug, drugs, drugs-forum, gbl, ghb, partydrugs, rohypnol, tea

Thread Tools