|
| News Groups Blog Forum Chat Video Audio Images Documents Wiki Home |
|
|||||||
| Register | Tags | FAQ n Rules | Mark Forums Read |
| Notices |
| XTC Over MDMA, MDEA, MDA en luchtverfrissers met MDMA erin. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
|
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
Hier de belangrijkste gegevens van dit onderzoek:
Onderzoek* van Leidse Universiteit naar langetermijn effecten van XTC. ![]() XTC geeft schade aan de hersenen. De schade kan plotseling ontstaan. Er blijft onduidelijkheid bestaan over de aard en omvang van de schade en de kansen op (gedeeltelijk) herstel. Klachten kunnen blijvend zijn. <DIV align=left> <DIV align=left> <UL> <LI> <DIV align=center> <DIV align=left>XTC geeft schade aan de vertakkingen van hersencellen. Deze schade kan negatieve gevolgen hebben voor het geheugen. Men concentreert zich ook minder. Dit gaat geleidelijk. Men heeft het aanvankelijk niet in de gaten. <DIV align=center> <DIV align=left> Vooral het geheugen wordt aangetast. Er zijn aanwijzingen dat het geheugen na verloop van enkele jaren weer verbetert. Volledig herstel hoeft niet plaats te vinden of kan soms vele jaren duren. Bij frequent XTC gebruik neemt het risico op aanhoudende depressies toe. Frequent gebruik kan soms leiden tot langdurige paniekstoornissen, vijandigheid en agressiviteit. Deze paniek en agressiviteit verdwijnt geleidelijk nadat men met XTC is gestopt. Dat kan enkele jaren -of soms nog langer - duren. <DIV align=center> <DIV align=left>Andere klachten door beschadigingen dan wel uitputting van het serotonerge systeem in de hersenen: rare vermoeidheid, geen eetlust meer, chronisch moe, zwaar lichamelijk onwel gevoel, tintelingen, spiertrekkingen, oorsuizen, krachtverlies. <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV> <LI> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=left>Veel gebruikte "consumentendoseringen" kunnen schadelijk zijn. Uit het Leidse onderzoek blijkt dat hersenschade kan optreden wanneer iemand van 70 kilo 3 pillen van 70 miligram slikt binnen een tijdsbestek van 12 - 24 uur. Dat komt overeen met 3 milligram XTC per kilo lichaamsgewicht. 2 sterke snel achter elkaar genomen "zware"pillen van 140 mg zijn al schadelijk. </DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV> <LI> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=left>Hoe meer geslikt wordt, des te groter de kans op schade. <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=left> </DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV> <LI> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=center> <DIV align=left> <DIV align=left>De risico's op hersenschade zijn groter bij een omgevingstemperatuur van meer dan 18 - 20 graden Celsius. Men vermindert risico's door in een koele omgeving te gebruiken. </DIV></DIV></DIV></DIV></DIV> <LI>Het kan gebeuren dat XTC soms "slecht valt" en dan ernstige hersenschade veroorzaakt. Volgens de onderzoeker schuilt het gevaar onder andere in het feit dat de achteruitgang aanvankelijk heel geleidelijk gaat. Plotseling gaat de achteruitgang echter met een grote stap. Men zegt 'toen is het een keer misgegaan'. Dit kan gebeuren bij een overdosis of wanneer ernstige oververhitting of andere ernstige bijwerkingen optreden. </LI>[/list]</DIV></DIV> <UL> <LI>Er zijn enkele aanwijzingen dat functieverlies van de hersenen gedeeltelijk omkeerbaar is. Het functieverlies kan ook in het geval van herstel ernstig en zeer langdurig zijn. Medicijnen kunnen herstel bevorderen wanneer de hersenen niet onherstelbaar zijn beschadigd. Wanneer de hersenschade te ernstig is, hebben medicijnen geen positief effect. <LI>Vrouwen zijn door hormonale invloeden gevoeliger voor de effecten van XTC dan mannen. Vrouwen lopen meer kans op schade aan de vertakkingen van de cellen. Het gevolg is een verminderd functioneren van de hersenen. <LI>Een veilige dosis is niet aan te geven, maar je vermindert risico's door niet bij te slikken. Laat je pillen testen. 2 zware pillen kunnen schadelijk zijn. Let op je lichaamstemperatuur. In een hete omgeving zijn de risico's groter. </LI>[/list] |
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Klinkt me allemaal maar bekend in m'n oren, en ik weet bijna wel zeker dat ik niet de enigste ben.
|
|
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
Ja komt bekend voor ja.Ceker het effect op je geheugen maar datkan ook door het komenblowen. Maar waar ik het meeste last van heb is het vinden van rust ik ken zeg maar niet meer chille. Zelfs waarneer me lichaam eigenlijk doodop bv na 3 dagen heel weinig slapen(werk ploegendienst)dan ben benk vaak geestelijk nog zo druk dat ik niet kanslapen s,avonds. Denk dat dit ookverhouding houd met het verlies van concentratie. Omdat je zeg maar zo jumpy ken is het moeilijk om je te focussen op 1 ding. Hebben meer mensen hier last van? |
|
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
dat klinkt me bekend in de oren.. Ik ben een heel sporadisch xtc gebruiker. Bij mij komt het van het blowen denk ik. Is dat ook een mogelijkheid voor jou? Ik vond dit artikel ergens. Zijn vast veel meer onderzoeken naar geweest, maarik dacht ik post het even. De meeste onderzoeken die ik gelezen heb kwamen van US bodem. Die vertrouw ik op drugsgebied zowieso al niet. Van leidse universiteit leek me objectiever. |
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Ik gebruik de laatst tijd weinig xtc meer...dacht dat m'n lichaam inmiddels wel aan het herstellen zou moeten zijn...mooi niet dus...dat demente gevoel blijft aanhouden. By the way...ik blow al 13 jaar niet meer...heel zelden een cokejointje maar ook dat is inmiddel al weer een hele tijd terug. Bij mij kan het dus niet aan het blowen liggen.
|
![]() |
| Bookmarks |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|