Nu de helft van de coffeeshops moet sluiten en de overgebleven coffeeshops maar 2000 klanten mogen bedienen verdwijnt een aanzienlijk van de omzet van coffeeshops. Nu maken zij nog circa 2 miljard euro omzet per jaar en dragen daar 400 miljoen euro belasting van af.
Ervan uitgaande dat ongeveer 70% van de omzet van coffeeshops verdwijnt, betekend dit dat er een gat in de markt van 1.4 miljard euro per jaar ontstaat.
Een gat in de markt van 1.4 miljard euro.
Laat het even tot je doordringen wat dit betekent.
Nu worden ook de growshops illegaal, en de omzet die in de growshop branche omgaat, gaat zich ook verplaatsen. Ik heb geen idee hoeveel omzet dit is.
Nu is er behalve de 2 miljard verkoop van coffeeshops, natuurlijk ook nog de achterdeur van de coffeeshop, waar handelaren aan verkopen/verkochten.
Al met al gaat het om een omzet waar een klein land op zou kunnen draaien.
Nu is de vraag wie of wat deze omzet gaat claimen. Het staat buiten kijf dat de vraag naar
cannabis gewoon blijft bestaan en zeker niet minder word.
Ik las onlangs dat Mexicaanse Kartels bezig zijn om hun operaties uit te breiden naar Nederland, Engeland en Spanje. Britse undercover agenten kwamen hierachter tijdens hun operatie in Mexico.
Engeland en Spanje hebben een veel grotere drugsmarkt dan Nederland. Maar Nederland zou vrij oninteressant zijn door de coffeeshops. Maar ja, die gaan eraan. Het zou dus nog gezellig kunnen worden in Nederland.

In Mexico en omliggende landen woed al jaren een zeer gewelddadige drugsoorlog waar de Mexicaanse overheid geen vat op heeft. 25.000 doden per jaar in Mexico alleen.
Wat betreft het enorme gat in de markt die deze regering creëert, is het de vraag of dit ingevuld gaat worden door Nederlandse bijverdienende kwekers, of door gewelddadige buitenlandse misdaadsyndicaten.
De overheid gaat kwekers in ieder geval nog veel harder aanpakken, dus relaxte hippies houden het denk ik wel voor gezien.
Goed man, zo'n overheid die nadenkt en het beste met het land voor heeft.